Mire figyeljünk?

MOZGÁSFEJLŐDÉS ÁLLOMÁSAI SZÜLETÉSTŐL HÁROM ÉVES KORIG

MOZGÁSFEJLŐDÉS ÁLLOMÁSAI SZÜLETÉSTŐL HÁROM ÉVES KORIG

 

Életkor (hónap) Helyzet- és helyváltoztatás Finommozgás, manipuláció
0-1 Világrajövetelt követően észlelhető: végtagok véletlenszerű, holokinetikus mozgása. Később hason fekve fejét rövid ideig emeli, fejét kismértékben és rövid ideig oldalra fordítja.
1-2 Hason fekvő helyzetben fejét emeli, emelt helyzetben néhány másodpercig megtartja.
2-3 Hason fekvő helyzetben felemelt fejét stabilan megtartja. Testtartásával segít, amikor felemelik.
3-4 Segít, alkalmazkodik a felemeléshez. Háton fekve hát- illetve gerinc melletti izomzatát megfeszítve törzsét emelgeti. Játszik a kezével, megérinti a feléje nyújtott tárgyakat.
4-5 Hátán fekve fejét, vállát emeli. Hátáról oldalra fordul. Támasztékkal ül, fejét egyenesen, stabilan tartva. A meglátott tárgy felé nyúl, a kezébe adott tárgyat rázza, lóbálja, szájába veszi.
5-6 Hason fekvő helyzetben alkarjára támaszkodva mellkasát felemeli. Hátáról a hasára fordul. A meglátott, elérhető tárgyat két kézzel megragadja és megtartja (kb. fél percig). Kis tárgyat felemel.
6-7 Támaszték nélkül is ülve marad (rövidebb ideig), hasáról a hátára fordul, hason kúszni kezd. Két tárgyat is megtart, a tárgyakat egyik kezéből a másikba átteszi.
7-8 Támaszték nélkül ül (kitámaszt), kapaszkodva feláll, segítséggel áll. Egy tárgyat másik (nyugvó) tárgyhoz ütöget.
8-9 Önállóan felül, kapaszkodva áll, négykézláb mászik . Két tárgyas manipuláció: két tárgyat egymáshoz ütöget.
9-10 Önállóan leül, ülve játszik. Ülésből mászóhelyzetbe billen. Egy kézzel fogódzkodva áll, két kezénél fogva jár. Mutatóujj-hüvelykujj szembeállításával (oppozíció) emel fel kisebb tárgyakat.
10-12 Kapaszkodva feláll, álló helyzetét önállóan megtartja. Jár, ha egyik kezénél fogva vezetik. Tárgyakat egymásba tesz. Pontos oppozícióval (ld. fentebb) apróbb tárgyat is felemel.
12-15 Önálló járás – széles alapú, teli talpas. Labdát gurít, cipőjét lehúzza, megjelenik a három tárgyas manipuláció, a Montessori karikákat leszedegeti.
15-18 Biztos járású, lépcsőn felmászik. A Montessori-tornyot felépíti (méret és színek figyelembe vétele nélkül).
18-21 Kézen fogva le-, majd felmegy a lépcsőn. Cipőjét kifűzi, labdát dob.
21-24 Guggolva játszik. Labdát dob és elkap, nagy lyukú gyöngyöt fűz.
24-27 Önállóan fel- és lemegy a lépcsőn, ügyesen szalad.
27-30 Egy lábra áll (rövidebb ideig), páros lábbal fel tud ugrani.
30-33 Lábujjhegyen jár, rajzolt vonalon pontosan végigsétál. Gombokat kioldja.
33-36 Lépcsőn váltott lábbal közlekedik, egy lábon ugrál, szökdécsel. Ki- és begombol, cipőjét befűzi (még nem szabályosan).

 

Életkor (hónap) Koordinált szemmozgás
0-1 Fényt követ, nyugalomban levő tárgyat fixál.
1-2 Mozgó tárgyat vízszintesen követ.
2-3 Mozgó tárgyat függőlegesen, majd körbe követ.
3-4 Tárgyakat tekintetével végigpásztáz.
4-5 Embert tekintetével követ, mozgó tárgyat bármely mozgáspályán követ.

 

Forrás: 

Hasznos tanácsok

  • Csecsemőkorban a pólya gyakori használata nem javasolt, mert korlátozza a csípőízület szabad mozgását.
  • Ha valamelyik mozgásfázis megjelenése késik, vagy kimaradni látszik, tanácsos Dévény módszerrel dolgozó szakember tanácsát kikérni, szükség esetén mozgásfejlődését megsegíteni.
  • Amíg a baba saját izomerejéből nem képes az állásra, járásra addig semmiféle támasztó, járást segítő eszköz használata nem javasolt (pl.bébikomp, guruló járássegítő játékok). 
  • Fontos, hogy a mozgásfejlődésből ne maradjon ki a kúszás és a mászás, egyik nem helyettesíti a másikat!
  • Hasznos dátum szerint feljegyezni, naplót vezetni a gyermek mozgás és beszédfejlődéséről. A későbbiekben értékes információkat nyújthat.